Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Τι είναι το σκάκι ; Γιατι τα παιδιά πρέπει να παίζουν σκάκι ; Σε τι βοηθά ;


Άθλημα, ψυχαγωγία, τέχνη, επιστήμη; Αν ήθελε κανείς να προσδιορίσει την ταυτότητα του σκακιού θα έπρεπε να το παρουσιάσει σαν ένα παιχνίδι που δίνει στα παιδιά μας τη δυνατότητα να διασκεδάσουν.Για μένα είναι το τελευταίο! Θα έπρεπε επίσης να το παρουσιάσει ώς άθλημα που έχει έντονα το στοιχείο του συναγωνισμού. Θα μπορούσε τέλος να του προσδώσει χαρακτηριστικά τέχνης, με έντονα πολιτιστικά και ψυχαγωγικά στοιχεία, με ισχυρό κοινωνικό ενδιαφέρον και με σημαντικότατη παιδαγωγική επιρροή. Το σκάκι λοιπόν είναι αυτά μαζί και κάτι περισσότερο. Είναι τρόπος ζωής. Η ίδια η σκακιστική θεωρία αποτελεί μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία που διδάσκει τον τρόπο αντιμετώπισης ακόμα και των πιο δύσκολων καταστάσεων. . Το σκάκι ενώ δεν απαιτεί ιδιαίτερες εγκαταστάσεις ούτε πολυδάπανο εξοπλισμό, συμβάλλει με τον προσφορότερο τρόπο στην καλλιέργεια σημαντικών πνευματικών χαρακτηριστικών, αλλά και γενικότερα στην ανάπτυξη του χαρακτήρα του ατόμου. Σημαντικότερο δε στοιχείο του είναι το γεγονός, ότι δεν απαιτεί ιδιαίτερα σωματικά προσόντα και δεν αποκλείει κανένα παιδί εξ αιτίας του σωματότυπου ή του φύλου του.Το σκάκι είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για τα μικρά παιδιά που ασχολούνται με αυτό καθώς μετά από το παιχνίδι καλλιεργούν ικανότητες που θα τους χρειαστούν για να επιτύχουν στην σημερινή ανταγωνιστική κοινωνία, όπως η πειθαρχία σκέψης, η συγκέντρωση, η σοβαρότητα, η αναλυτική σκέψη, η ανάληψη της προσωπικής ευθύνης, η αντικειμενικότητα στις κρίσεις τους, ενώ μαθαίνουν να σέβονται και να υπολογίζουν πάντα τον αντίπαλο. Πιο εξειδικευμένα μπορούμε να αναφέρουμε: Προωθεί γενικές ιδιότητες όπως: την καλλιέργεια ηθικών αξιών (αποφασιστικότητα, επιμέλεια, τάξη, αυτοκριτική, αντικειμενικότητα). Την κοινωνική ένταξη (ομαδικότητα, ανάληψη ευθυνών, μετάδοση γνώσεων και εμπειριών). πάντα με βάση τις ικανότητές μας, όπως αυτές έχουν καλλιεργηθεί με το σκάκι. Την ενίσχυση του αυτοελέγχου με αποτέλεσμα τον έλεγχο της επιθετικότητας και της διάσπασης της προσοχής.
 Τη δημιουργική φαντασία, σε συνδυασμό με τρόπο ζωής ανοικτό σε κάθε είδους πολιτισμικά ερεθίσματα. Τη βελτίωση μνημονικών ικανοτήτων. Τη διάρκεια της πνευματικής συγκέντρωσης και απόδοσης έργου.Την κατανόηση και εξοικείωση με μεθοδικούς τρόπους συλλογισμού. Ο νέος ή η νέα που ασχολείται με το σκάκι, το πρώτο πράγμα που μαθαίνει είναι να προετοιμάζεται μεθοδικά και να αγωνίζεται για να επιτύχει, στηριζόμενος αποκλειστικά στις δικές του δυνάμεις. Έτσι σταδιακά μαθαίνει να διακρίνει τη διαφορά ανάμεσα στην ικανοποίηση που αντλεί από το αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης και πειθαρχημένης προετοιμασίας και στο να προσεγγίζει τις προβληματικές καταστάσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ευκαιριακά και επιφανειακά. Γιατί λοιπόν να μη δώσουμε στα παιδιά μας τη χαρά και τη δύναμή τους αυτή .Εξάλλου, η ένταξη σε ένα σύλλογο, η παρακολούθηση των προπονήσεων, η συμμετοχή σε αγώνες, η δημιουργία φίλων είναι ένας τρόπος ζωής για το παιδί που αξιοποιεί τον ελεύθερο χρόνο του δημιουργικά και ευχάριστα σε ένα ιδανικό για παιδιά και νέους περιβάλλον, αφού ο σκακιστικός κόσμος αποτΈνα από τα ερωτήματα που ασχολήθηκαν οι θεωρητικοί του σκακιού και οι μαθηματικοί είναι το εξής: Θα έρθει ποτέ η στιγμή που το σκάκι θα εξαντληθεί; Η απάντηση είναι όχι. Το σκάκι δεν μπορεί να εξαντληθεί! Παραθέτω μερικούς μαθηματικούς υπολογισμούς για να δείτε τι εννοώ: (Προσέξτε την αύξουσα γεωμετρική πρόοδο με την οποία αυξάνονται οι αριθμοί). 1 Μετά την πρώτη κίνηση του λευκού μπορούν να προκύψουν  20 θέσεις
ικές ιδιό
(2) Μετά την πρώτη κίνηση του μαύρου μπορούν να προκύψουν 400 θέσεις
(3) Μετά την δεύτερη κίνηση του λευκού μπορούν να προκύψουν 5.362 διαφορετικές θέσεις
(4) Μετά την δεύτερη κίνηση του μαύρου 71.852 θέσεις
Από δώ και πέρα οι υπολογισμοί είναι κατά προσέγγιση.
(5) Μετά την τρίτη κίνηση του λευκού προκύπτουν περίπου 800.000 θέσεις
(6) Μετά την τρίτη κίνηση του μαύρου περίπου 9.000.000 θέσεις!
τητες όπω
(2) Μετά την πρώτη κίνηση του μαύρου μπορούν να προκύψουν 400 θέσεις
(3) Μετά την δεύτερη κίνηση του λευκού μπορούν να προκύψουν 5.362 διαφορετικές θέσεις
(4) Μετά την δεύτερη κίνηση του μαύρου 71.852 θέσεις
Από δώ και πέρα οι υπολογισμοί είναι κατά προσέγγιση.
(5) Μετά την τρίτη κίνηση του λευκού προκύπτουν περίπου 800.000 θέσεις
(6) Μετά την τρίτη κίνηση του μαύρου περίπου 9.000.000 θέσεις!

Φτάσαμε μόνο στην τρίτη κίνηση και οι πιθανές θέσεις είναι μερικά εκατομμύρια. Σκεφτείτε τι γίνεται στην 10η ή την 20ή κίνηση.
  Σύμφωνα με έναν υπολογισμό που δημοσιεύτηκε στο γαλλικό περιοδικό "RECREATIONS MATHEMATIQUES", (Μαθηματικά διαλείμματα), αν υποθέσουμε ότι μια σκακιστική παρτίδα διαρκεί 40 κινήσεις και σε κάθε κίνηση οι παίκτες έχουν να διαλέξουν μεταξύ 30 πιθανών κινήσεων (στην πραγματικότητα οι επιλογές είναι πολύ περισσότερες), τότε προκύπτει ότι μπορούν να παιχτούν 10 εις την 120η δύναμη παρτΟίδες Έχει λοιπόν υπολογιστεί ότι όλες οι πιθανές παρτίδες που μπορεί να παιχτούν στο σκάκι είναι 10 εις την 18900η. Ο αριθμός 10 εις την 18900 δεν μπορεί να συγκριθεί, ούτε με τα έτη φωτός και τις αποστάσεις στο διάστημα, ούτε με τον αριθμό όλων των ηλΟ αριθμός 10  εις την 120η είναι τόσο μεγάλος όσο δεν φαντάζεστε. Συγκριτικά αναφέρω: ο αριθμός των τριχών που έχουν στα κεφάλια όλοι οι άνθρωποι στη γη είναι 10 εις την 18η (το 1 ακολουθούμενο από 18 μηδενικά). Αν δε η γη ήταν ολόκληρη από άμμο, ο αριθμός των κόκκων της άμμου θα ήταν 10 εις την 23η.
Μια παρτίδα σκάκι θεωρητικά μπορεί να διαρκέσει 50, 100 ή ακόμα και 1.000 κινήσεις
ε  Έχει λοιπόν υπολογιστεί ότι όλες οι πιθανές παρτίδες που μπορεί να παιχτούν στο σκάκι είναι 10 εις την 18900η. Ο αριθμός 10 εις την 18900 δεν μπορεί να συγκριθεί, ούτε με τα έτη φωτός και τις αποστάσεις στο διάστημα, ούτε με τον αριθμό όλων των ηλεκτρονίων στο διάστημα!!!
   Τελικά εάν τα μαθηματικά είναι η βασίλισσα των επιστημών, το σκάκι είναι ο βασιλιάς των παιχνιδιών.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: