Οι Κανόνες του Σκακιού δεν μπορούν να καλύπτουν όλες τις πιθανές καταστάσεις, που μπορεί να προκύψουν στη διάρκεια ενός παιχνιδιού, ούτε μπορούν να ρυθμίζουν όλα τα διοικητικά θέματα. Για όσες περιπτώσεις δεν ρυθμίζονται με ακρίβεια από κάποιο άρθρο των Κανόνων του Σκακιού, η σωστή απόφαση πρέπει να μπορεί να παρθεί μελετώντας ανάλογες καταστάσεις που εξετάζονται στους Κανόνες. Οι Κανόνες προϋποθέτουν ότι οι διαιτητές διαθέτουν την απαραίτητη ικανότητα, ορθή κρίση και απόλυτη αντικειμενικότητα.
Ένας πολύ λεπτομερής Κανόνας θα στερούσε από το διαιτητή την ελευθερία του να κρίνει και έτσι θα τον εμπόδιζε να βρει την λύση σε ένα πρόβλημα, που να υπαγορεύεται από την αμεροληψία, την λογική και τις ειδικές συνθήκες.
Άρθρο 12. Η συμπεριφορά των παικτών
12.1 Οι παίκτες δεν πρέπει να κάνουν ενέργειες που δυσφημούν το Σκάκι.
12.2 Δεν επιτρέπεται στους παίκτες να απομακρύνονται από τις εγκαταστάσεις αγώνων, χωρίς την άδεια του διαιτητή. Ως εγκαταστάσεις αγώνων οριοθετούνται η αίθουσα αγώνων, οι τουαλέτες, το αναψυκτήριο, το καπνιστήριο και άλλοι χώροι που καθορίζονται από το διαιτητή.
Ο παίκτης που έχει την κίνηση δεν επιτρέπεται να φύγει από τον χώρο αγώνων χωρίς την άδεια του διαιτητή.
12.3 (α) Κατά τη διάρκεια της παρτίδας οι παίκτες απαγορεύεται να χρησιμοποιούν οποιεσδήποτε
σημειώσεις, πηγές πληροφόρησης ή συμβουλές ή να αναλύουν σε άλλη σκακιέρα.
(β) χωρίς την άδεια του διαιτητή απαγορεύεται στον παίκτη να φέρνει στις εγκαταστάσεις αγώνων κινητό τηλέφωνο ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, εκτός αν είναι τελείως κλειστά. Αν μια τέτοια συσκευή ι ένα (κάποιο) ήχο (ηχήσει με οποιοδήποτε τρόπο), ο παίκτης αυτός θα χάνει την παρτίδα.. Ό αντίπαλος θα κερδίζει. Αν όμως δεν μπορεί να κερδίσει την παρτίδα με οποιαδήποτε σειρά κανονικών κινήσεων, το αποτέλεσμα για αυτόν θα είναι ισοπαλία.
(γ) Το κάπνισμα επιτρέπεται μόνο στην περιοχή των εγκαταστάσεων των αγώνων που έχει ορισθεί από τον διαιτητή.
12.4 Το παρτιδόφυλλο πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για την καταγραφή των κινήσεων, του χρόνου των ρολογιών, των προτάσεων ισοπαλίας, και για θέματα σχετιζόμενα με αιτήματα και άλλα σχετικά δεδομένα.
12.5 Οι παίκτες που έχουν τελειώσει τις παρτίδες τους πρέπει να θεωρούνται θεατές.
12.6 Απαγορεύεται να αποσπούμε την προσοχή ή να ενοχλούμε τον αντίπαλο, με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτό συμπεριλαμβάνει τα αδικαιολόγητα αιτήματα και τις αδικαιολόγητες προτάσεις ισοπαλίας ή την εισαγωγή μίας πηγής θορύβου στον χώρο των αγώνων.
12.7 Παράβαση οιουδήποτε σημείου των άρθρων 12.1 έως 12.6 θα επισύρει ποινές σύμφωνα με το άρθρο 13.4
12.8 Η επίμονη άρνηση ενός παίκτη να συμμορφώνεται με τους Κανόνες του Σκακιού θα τιμωρείται με απώλεια της παρτίδας. Ο διαιτητής θα αποφασίζει για την βαθμολογία του αντιπάλου.
12.9 Αν και οι δύο παίκτες βρεθούν ένοχοι σύμφωνα με το άρθρο 12.8, η παρτίδα θα κηρύσσεται χαμένη και για τους δύο παίκτες.
12.10 Στην περίπτωση του άρθρου 10.2 (δ) ή του Παραρτήματος Δ (Quickplay finish όταν δεν υπάρχει διαιτητής στις εγκαταστάσεις (χώρο) των αγώνων), ο παίκτης δεν μπορεί να κάνει ένσταση κατά της απόφασης του διαιτητή.
Σε άλλη περίπτωση ο παίκτης μπορεί να κάνει ένσταση κατά οποιασδήποτε απόφασης του διαιτητή, εκτός εάν η προκήρυξης της διοργάνωσης ορίζει διαφορετικά.
Ένα παιδί, λοιπόν, βοηθείται από τη γνωριμία του με το σκάκι να κατανοεί την πραγματικότητα γύρω του και, ταυτόχρονα, να την αξιολογεί, διακρίνοντας το σημαντικό από το ασήμαντο. Ενδυναμώνει μια σειρά από ικανότητες, όπως η κριτική σκέψη, η λογική ανάλυση, η μεθοδικότητα και η προσοχή, αλλά και μια σειρά από αξίες και συμπεριφορές, όπως η σοβαρότητα, η αυτοκριτική και η υπευθυνότητα. Έτσι το σκάκι δε βοηθά μόνο στην ανάπτυξη της ευφυΐας των παιδιών, αλλά και στο να αξιοποιούν την ευφυΐα τους για δημιουργικούς στόχους. Και όλα αυτά συνδυάζοντας την ευχαρίστηση που προσφέρει ένα παιχνίδι! Περιττεύει, βεβαίως, να πούμε πόσο κρίσιμες είναι οι παραπάνω αρετές και ικανότητες για ένα παιδί, που αρχίζει να διαμορφώνει την προσωπικότητά του. Η ενδυνάμωσή τους αποτελεί, ακριβώς, δείγμα ενηλικιώσεως και υπερβάσεως εκείνων των γνωρισμάτων που θεωρούνται ένδειξη ανωριμότητας.
Ένας πολύ λεπτομερής Κανόνας θα στερούσε από το διαιτητή την ελευθερία του να κρίνει και έτσι θα τον εμπόδιζε να βρει την λύση σε ένα πρόβλημα, που να υπαγορεύεται από την αμεροληψία, την λογική και τις ειδικές συνθήκες.
Άρθρο 12. Η συμπεριφορά των παικτών
12.1 Οι παίκτες δεν πρέπει να κάνουν ενέργειες που δυσφημούν το Σκάκι.
12.2 Δεν επιτρέπεται στους παίκτες να απομακρύνονται από τις εγκαταστάσεις αγώνων, χωρίς την άδεια του διαιτητή. Ως εγκαταστάσεις αγώνων οριοθετούνται η αίθουσα αγώνων, οι τουαλέτες, το αναψυκτήριο, το καπνιστήριο και άλλοι χώροι που καθορίζονται από το διαιτητή.
Ο παίκτης που έχει την κίνηση δεν επιτρέπεται να φύγει από τον χώρο αγώνων χωρίς την άδεια του διαιτητή.
12.3 (α) Κατά τη διάρκεια της παρτίδας οι παίκτες απαγορεύεται να χρησιμοποιούν οποιεσδήποτε
σημειώσεις, πηγές πληροφόρησης ή συμβουλές ή να αναλύουν σε άλλη σκακιέρα.
(β) χωρίς την άδεια του διαιτητή απαγορεύεται στον παίκτη να φέρνει στις εγκαταστάσεις αγώνων κινητό τηλέφωνο ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, εκτός αν είναι τελείως κλειστά. Αν μια τέτοια συσκευή ι ένα (κάποιο) ήχο (ηχήσει με οποιοδήποτε τρόπο), ο παίκτης αυτός θα χάνει την παρτίδα.. Ό αντίπαλος θα κερδίζει. Αν όμως δεν μπορεί να κερδίσει την παρτίδα με οποιαδήποτε σειρά κανονικών κινήσεων, το αποτέλεσμα για αυτόν θα είναι ισοπαλία.
(γ) Το κάπνισμα επιτρέπεται μόνο στην περιοχή των εγκαταστάσεων των αγώνων που έχει ορισθεί από τον διαιτητή.
12.4 Το παρτιδόφυλλο πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για την καταγραφή των κινήσεων, του χρόνου των ρολογιών, των προτάσεων ισοπαλίας, και για θέματα σχετιζόμενα με αιτήματα και άλλα σχετικά δεδομένα.
12.5 Οι παίκτες που έχουν τελειώσει τις παρτίδες τους πρέπει να θεωρούνται θεατές.
12.6 Απαγορεύεται να αποσπούμε την προσοχή ή να ενοχλούμε τον αντίπαλο, με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτό συμπεριλαμβάνει τα αδικαιολόγητα αιτήματα και τις αδικαιολόγητες προτάσεις ισοπαλίας ή την εισαγωγή μίας πηγής θορύβου στον χώρο των αγώνων.
12.7 Παράβαση οιουδήποτε σημείου των άρθρων 12.1 έως 12.6 θα επισύρει ποινές σύμφωνα με το άρθρο 13.4
12.8 Η επίμονη άρνηση ενός παίκτη να συμμορφώνεται με τους Κανόνες του Σκακιού θα τιμωρείται με απώλεια της παρτίδας. Ο διαιτητής θα αποφασίζει για την βαθμολογία του αντιπάλου.
12.9 Αν και οι δύο παίκτες βρεθούν ένοχοι σύμφωνα με το άρθρο 12.8, η παρτίδα θα κηρύσσεται χαμένη και για τους δύο παίκτες.
12.10 Στην περίπτωση του άρθρου 10.2 (δ) ή του Παραρτήματος Δ (Quickplay finish όταν δεν υπάρχει διαιτητής στις εγκαταστάσεις (χώρο) των αγώνων), ο παίκτης δεν μπορεί να κάνει ένσταση κατά της απόφασης του διαιτητή.
Σε άλλη περίπτωση ο παίκτης μπορεί να κάνει ένσταση κατά οποιασδήποτε απόφασης του διαιτητή, εκτός εάν η προκήρυξης της διοργάνωσης ορίζει διαφορετικά.
Πρώτον, η αναλογία των καταστάσεων της ζωής με τις
καταστάσεις πάνω στη σκακιέρα. Στις σκακιστικές αναμετρήσεις θα συναντήσουμε
πλήθος συμβάντων που μας θυμίζουν γεγονότα και εικόνες της καθημερινής ζωής,
αλλά και κορυφαίες στιγμές της ανθρώπινης ιστορίας, από τη μάχη του Δαβίδ με το
Γολιάθ και την πολιορκία ενός φρουρίου ως την πονηριά του Οδυσσέα στην κατάληψη
της Τροίας.
Δεύτερον, η αναλογία των αξιών που καλλιεργεί το σκάκι με
τις αξίες της ζωής. Στο σκάκι, όπως και στη ζωή, υπάρχουν καλά πράγματα, τα
οποία πρέπει να επιδιώκουμε, και επιβλαβή, τα οποία πρέπει να αποφεύγουμε. Για
παράδειγμα, δεν είναι σωστό να παίζουμε κινήσεις που επιτρέπουν στον αντίπαλο
να μας κάνει ματ ή χάνουν άσκοπα υλικό. Διαμορφώνονται, επίσης, συχνά δύσκολες
και φαινομενικά απελπιστικές καταστάσεις, για να αντεπεξέλθουμε στις οποίες
πρέπει να επιδείξουμε μέγιστη προσοχή, θάρρος και ευρηματικότητα.
Ένα παιδί, λοιπόν, βοηθείται από τη γνωριμία του με το σκάκι να κατανοεί την πραγματικότητα γύρω του και, ταυτόχρονα, να την αξιολογεί, διακρίνοντας το σημαντικό από το ασήμαντο. Ενδυναμώνει μια σειρά από ικανότητες, όπως η κριτική σκέψη, η λογική ανάλυση, η μεθοδικότητα και η προσοχή, αλλά και μια σειρά από αξίες και συμπεριφορές, όπως η σοβαρότητα, η αυτοκριτική και η υπευθυνότητα. Έτσι το σκάκι δε βοηθά μόνο στην ανάπτυξη της ευφυΐας των παιδιών, αλλά και στο να αξιοποιούν την ευφυΐα τους για δημιουργικούς στόχους. Και όλα αυτά συνδυάζοντας την ευχαρίστηση που προσφέρει ένα παιχνίδι! Περιττεύει, βεβαίως, να πούμε πόσο κρίσιμες είναι οι παραπάνω αρετές και ικανότητες για ένα παιδί, που αρχίζει να διαμορφώνει την προσωπικότητά του. Η ενδυνάμωσή τους αποτελεί, ακριβώς, δείγμα ενηλικιώσεως και υπερβάσεως εκείνων των γνωρισμάτων που θεωρούνται ένδειξη ανωριμότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου